STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W BIURZE PODRÓŻY DZIUPLA TROPICIELI PRZYGÓD
WSTĘP DO DOKUMENTU
Niniejszy dokument został stworzony celem przeciwdziałania zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
Biuro Podróży Dziupla Tropicieli Przygód przyjmuje do stosowania Standardy Ochrony Małoletnich, które są realizowane w oparciu o niżej wymienione zasady:
- Biuro Podróży Dziupla Tropicieli Przygód prowadzi swoją działalność z poszanowaniem praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.
- Biuro Podróży Dziupla Tropicieli Przygód jako organizator imprez szkolnych i wypoczynkowych podejmuje działania dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie, uwzględniając potrzeby dzieci, kadra wypoczynku i piloci wycieczek szkolnych realizując te cele działają w imieniu prawa, przepisów wewnętrznych Organizatora i swoich kompetencji.
- Biuro Podróży Dziupla Tropicieli Przygód uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i promowaniu żądanych postaw społecznych.
PODSTAWOWE AKTY PRAWNE
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 862).
- Weryfikacja przy użyciu Rejestru Sprawców na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zmianami).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2007 r. nr 50 poz. 331)
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781)
ROZDZIAŁ I
- 1 DEFINICJE POJĘĆ UŻYTYCH W NINIEJSZYM DOKUMENCIE
- Organizator – Biuro Podróży Dziupla Tropicieli Przygód organizujące wypoczynek dzieci i młodzieży, oraz wycieczki szkolne na postawie ustawy o imprezach turystycznych, oraz powiązanych usługach turystycznych.
- Kadra wypoczynku – kierownik lub wychowawca posiadający kwalifikacje określone w przepisach prawa oświatowego.
- Pilot – osoba wykonująca obowiązki przewidziane ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach hotelowych, oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.
- SOM – Standardy Ochrony Małoletnich.
- Dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
- Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, jego rodzic lub opiekun prawny.
- Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
- Formy przemocy wobec dziecka:
- Przemoc fizyczna
- Przemoc psychiczna
- Wykorzystanie seksualne dziecka
- Zaniedbywanie dziecka
- Przemoc rówieśnicza
- Samo krzywdzenie dziecka
- Osoba odpowiedzialna za SOM – osoba wyznaczona przez Organizatora sprawująca nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów ochrony dziecka, zwana dalej Koordynatorem.
ROZDZIAŁ II
- 1 PRACOWNICY – ZASADY OGÓLNE
- Biuro Podróży Dziupla Tropicieli Przygód zobowiązuje się edukować pracowników/kadry wypoczynku/pilota wycieczek na temat okoliczności wskazujących, że dziecko przebywające na imprezie szkolnej lub wypoczynkowej może być krzywdzone, oraz w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje.
- Każdy pracownik przed dopuszczeniem do pracy jest zapoznany ze Standardami Ochrony Małoletnich, co zostaje przez niego potwierdzone złożeniem oświadczenia i zobowiązaniem do przestrzegania zasad i procedur zawartych w tym dokumencie.
- Biuro Podróży Dziupla Tropicieli Przygód sporządza listę materiałów edukacyjnych i udostępnia je pracownikom zatrudnionym do pracy z dzieckiem, tak aby mieli możliwość szkolenia się w zakresie symptomów krzywdzenia oraz reagowania na krzywdzenie dziecka.
- Biuro Podróży Dziupla Tropicieli Przygód wyznacza osobę spośród kadry wypoczynku zwaną dalej Koordynatorem odpowiedzialną za:
- Bezpieczeństwo w Internecie
- Ochronę dziecka
- Udzielenia wsparcia dziecku
- Omówienie z dziećmi uczestniczącymi w wypoczynku zasady bezpiecznych relacji dorosły-dziecko i dziecko-dziecko
- Nadzór nad prawidłowym stosowaniem Standardów Ochrony Małoletnich
- Składanie zawiadomień w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego
- Zabezpieczenie dowodów i przekazanie ich na wniosek odpowiednich służb w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa
- Opis każdej interwencji w dokumencie zwanym Rejestrem Interwencji.
- 2 ZATRUDNIANIE DO PRACY Z DZIEĆMI
- Każdy pracownik (kadra/pilot) zatrudniany przez Organizatora do prac związanych z edukacją, wypoczynkiem i opieką nad dziećmi sprawdzany jest w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
- Wszyscy pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi przed nawiązaniem stosunku pracy, przedstawiają zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przewidzianym przepisami ustawy.
- Przed zatrudnieniem osoby związanej z opieką nad dziećmi Organizator ustala jej kwalifikacje i kompetencje do pracy z dziećmi, oraz wyklucza ryzyko wystąpienia z jej strony zagrożenia dla dobra i bezpieczeństwa dziecka.
- Organizator pobiera od osoby zatrudnionej Oświadczenie o państwach zamieszkania w ciągu 20 ostatnich lat, innych niż Rzeczpospolita Polska, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
- W przypadku podpisania umów o współpracy z osobami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą, Organizator wymaga oświadczenia o poddaniu się weryfikacji, okazaniem do wglądu oświadczenia z KRK oraz wydruku z Krajowego Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
- W standardach ochrony uwzględnia się sytuację dzieci niepełnosprawnych, oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uczestniczących w obozach organizowanych przez firmę Dziupla Tropicieli Przygód.
ROZDZIAŁ III
ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI
- 1 OGÓLNE ZASADY
- Kadra wypoczynku stosuje zasady bezpiecznych relacji dorosły-dziecko, dziecko-dziecko. Organizator zapoznaje rodziców/opiekunów dzieci uczestniczących w wypoczynku z zasadami bezpiecznych relacji przed rozpoczęciem realizacji wypoczynku.
- Kadra zapoznaje dzieci z zasadami bezpiecznych relacji dorosły-dziecko oraz dziecko-dziecko na początku wypoczynku.
- Zasady bezpiecznych relacji obowiązują wszystkich dorosłych, w tym kadrę i inne osoby mające kontakt z dziećmi, jeżeli ten kontakt odbywa się podczas wypoczynku.
- 2 ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI KADRA-DZIECKO
- Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez kadrę wypoczynku jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
- Kadra wypoczynku zobowiązuje się szanować różnorodność dzieci, niezależnie od ich płci, orientacji seksualnej, sprawności, statusu społecznego, etnicznego, kulturowego, religijnego czy światopoglądowego.
- Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
- Niedopuszczalne jest nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym.
- Niedopuszczalne jest faworyzowanie dzieci.
- Zakazane jest proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych lub substancji nielegalnych oraz używanie ich w obecności dzieci.
- Kadra wypoczynku działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Organizatora wypoczynku, oraz swoich kompetencji.
- Organizator wdraża procedury interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dziecka oraz ustala Koordynatora/osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielanie mu wsparcia.
- 3 ZASADY KONTAKTU FIZYCZNEGO KADRA-DZIECKO
- Kontakt fizyczny z dziećmi jest dozwolony tylko wtedy, gdy jest adekwatny do sytuacji, wieku i potrzeb dziecka. Pracownicy muszą kierować się profesjonalnym osądem i działać w najlepszym interesie uczestników, z poszanowaniem ich granic i zgody.
- W trakcie treningów fizycznych, takich jak zajęcia z szermierki czy innych aktywności, kontakt fizyczny może być konieczny w celu skorygowania postawy, techniki lub zapewnienia bezpieczeństwa uczestników.
- Instruktorzy zobowiązani są do wcześniejszego poinformowania uczestników o możliwościach kontaktu fizycznego w trakcie zajęć i uzyskania ich zgody na takie korekty.
- Korekcja postawy powinna być zawsze szybka, celowa i minimalna – ograniczona do niezbędnych działań, takich jak ustawienie rąk, stóp lub ciała w odpowiedniej pozycji. Każda interwencja powinna odbywać się w sposób jasny i zrozumiały dla uczestnika.
- 4 BEZPIECZEŃSTWO ONLINE
- Korzystanie z urządzeń elektronicznych (telefonów, tabletów, laptopów) przez uczestników obozu powinno być zgodne z ustalonym regulaminem obozu.
- Organizator zastrzega sobie prawo do ograniczenia dostępu do internetu.
- Uczestnikom nie wolno udostępniać swojego urządzenia innym osobom bez nadzoru.
- Kadra wypoczynku nie może używać swoich prywatnych kont w mediach społecznościowych do publikowania informacji związanych z pracą z dziećmi.
- 5 ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI DZIECKO-DZIECKO
- Poszanowanie odmienności każdego uczestnika, niezależnie od jego cech osobistych czy poglądów.
- Zakaz stosowania przemocy fizycznej, słownej lub psychicznej wobec innych uczestników.
- Unikanie sytuacji wykluczania z zabaw i aktywności grupowych – każdy ma prawo czuć się częścią zespołu.
- Uszanowanie prywatności innych (w pokojach, łazienkach, itp.) i nie używanie cudzych rzeczy bez pozwolenia.
- Wszystkie zgłoszenia dotyczące łamania tych zasad przyjmują wychowawcy obozowi, którzy pomagają w ich rozwiązaniu.
- 6 ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PILOT WYCIECZEK-DZIECKO
- Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pilota wycieczki jest działanie w poszanowaniu dobra dziecka.
- Pilot wycieczek traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.
- Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
- Pilot wycieczek realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, zapisów Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących u Organizatora oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji pilotów wycieczek z dziećmi obowiązują przez cały czas trwania imprezy z uwzględnieniem zapisów SOM.
ROZDZIAŁ IV
- 1 PROCEDURY INTERWENCJI W PRZYPADKU ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA DZIECKA
- Procedury interwencji mają na celu wspierać kadrę w realizowaniu prawnego i społecznego reagowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka.
- Celem interwencji jest zatrzymanie krzywdzenia dziecka i zapewnienie mu bezpieczeństwa.
- Członek kadry ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej w formie pisemnej i przekazanie jej Kierownikowi lub Organizatorowi.
- W sytuacji, gdy dojdzie do ujawnienia krzywdzenia stanowiącego przestępstwo, Kierownik ma obowiązek zgłoszenia krzywdzenia do odpowiednich instytucji (policja, prokuratura lub sąd rodzinno-opiekuńczy). Przed złożeniem zgłoszenia należy poinformować o tej czynności opiekunów dziecka, którego dotyczy krzywdzenie.
- Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, którą załącza się do rejestru interwencji, prowadzonego przez Organizatora wypoczynku.
- 2 PLAN WSPARCIA
- Wobec dziecka poddawanemu krzywdzeniu należy opracować plan wsparcia, w tym:
- Sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia
- Wsparcie jakie Organizator wypoczynku zaoferuje dziecku
- Zalecenia dalszych działań, które należy podjąć w celu zadbania o dobrostan dziecka
2. W przypadku przemocy rówieśniczej, w stosunku do dziecka, które było sprawcą krzywdzenia, należy podjąć działania w formie planu naprawczego podczas wypoczynku.
- 3 ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA
- Organizator wypoczynku zapewnia standardy ochrony danych osobowych dzieci, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Organizator wypoczynku zapewnia ochronę wizerunku dziecka, kierując się odpowiedzialnością wobec utrwalenia, przetwarzania, używania i publikowania wizerunku dzieci.
- Należy kierować się dobrem i godnością dziecka. Materiał zawierający wizerunek dziecka nie może być uwłaczający i obrażający je.
- Zabronione jest ujawnianie jakichkolwiek informacji dotyczących dziecka (stanu jego zdrowia, sytuacji materialnej i prawnej).
- Wszystkie podejrzenia w zakresie niewłaściwego rozpowszechniania wizerunku dzieci należy zgłaszać Kierownikowi lub Organizatorowi wypoczynku.
- Przypadki utrwalenia wizerunku dziecka powinny być zgodne z obowiązującymi przepisami RODO, a zgody na publikację wizerunku poświadczone przez rodziców/opiekunów prawnych.
- 4 JASNE PROCEDURY INFORMOWANIA RODZICÓW/OPIEKUNÓW
- W przypadku każdej interwencji dotyczącej krzywdzenia lub przemocy wobec małoletniego, rodzice/opiekunowie prawni są natychmiast informowani przez osobę odpowiedzialną.
- W zależności od sytuacji, rodzice/opiekunowie prawni są informowani o podjętych działaniach w formie ustnej lub pisemnej. W przypadku incydentów wymagających natychmiastowej reakcji, powiadomienie odbywa się telefonicznie.
RODZIAŁ V
- 1 MONITORING STOSOWANIA SOM
- Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich (SOM) jest wyznaczona przez Organizatora wypoczynku i odpowiada za wdrożenie i monitoring realizacji Standardów przez kadrę wypoczynku:
- Przeprowadza badania ankietowe wśród dzieci i kadry wypoczynku, których celem jest weryfikacja treści zapisów SOM
- Opracowuje i podsumowuje ankiety i sporządza raport monitoringu i przekuje Organizatorowi wypoczynku
2. Organizator wypoczynku zatwierdza ewentualne zmiany w zapisach SOM i upublicznia nową treść Standardów dostosowaną do aktualnych potrzeb.
ROZDZIAŁ VI
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych ustawie z dnia 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych, ich przetwarzanie oraz wykorzystanie w celu informacji o usługach Dziupli Tropicieli Przygód
- Zarówno Organizator jak i kadra wypoczynku/pilot wycieczek ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych i ich zabezpieczenia przez nieuprawnionym dostępem.
- Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie podmiotom i osobom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
ROZDZIAŁ VII
PRZEPISY KOŃCOWE
- Standardy Ochrony małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, kadry wypoczynku, pilota wycieczek, dzieci i ich opiekunów poprzez upublicznienie treści na stronie internetowej Organizatora.
NAPISZ DO NAS