STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W BIURZE PODRÓŻY DZIUPLA TROPICIELI PRZYGÓD

WSTĘP DO DOKUMENTU

Niniejszy dokument został stworzony celem przeciwdziałania zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
Biuro Podróży Dziupla Tropicieli Przygód przyjmuje do stosowania Standardy Ochrony Małoletnich, które są realizowane w oparciu o niżej wymienione zasady:  

 

  1. Biuro Podróży Dziupla Tropicieli Przygód prowadzi swoją działalność z poszanowaniem praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie. 
  2. Biuro Podróży Dziupla Tropicieli Przygód jako organizator imprez szkolnych i wypoczynkowych podejmuje działania dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie, uwzględniając potrzeby dzieci, kadra wypoczynku i piloci wycieczek szkolnych realizując te cele działają w imieniu prawa, przepisów wewnętrznych Organizatora i swoich kompetencji. 
  3. Biuro Podróży Dziupla Tropicieli Przygód uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i promowaniu żądanych postaw społecznych. 

PODSTAWOWE AKTY PRAWNE  

  1. Ustawa z dnia 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 862).  
  2. Weryfikacja przy użyciu Rejestru Sprawców na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zmianami).  
  3. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2007 r. nr 50 poz. 331)  
  4. Ustawa z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781) 

ROZDZIAŁ I
 

  • 1 DEFINICJE POJĘĆ UŻYTYCH W NINIEJSZYM DOKUMENCIE 
  1. Organizator – Biuro Podróży Dziupla Tropicieli Przygód organizujące wypoczynek dzieci i młodzieży, oraz wycieczki szkolne na postawie ustawy o imprezach turystycznych, oraz powiązanych usługach turystycznych.  
  2. Kadra wypoczynku – kierownik lub wychowawca posiadający kwalifikacje określone w przepisach prawa oświatowego.  
  3. Pilot – osoba wykonująca obowiązki przewidziane ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach hotelowych, oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.  
  4. SOM – Standardy Ochrony Małoletnich.  
  5. Dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia.  
  6. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, jego rodzic lub opiekun prawny.  
  7. Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.  
  8. Formy przemocy wobec dziecka: 
    • Przemoc fizyczna  
    • Przemoc psychiczna  
    • Wykorzystanie seksualne dziecka  
    • Zaniedbywanie dziecka 
    • Przemoc rówieśnicza  
    • Samo krzywdzenie dziecka 
  9. Osoba odpowiedzialna za SOM – osoba wyznaczona przez Organizatora sprawująca nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów ochrony dziecka, zwana dalej Koordynatorem. 

ROZDZIAŁ II  

 

  • 1 PRACOWNICY – ZASADY OGÓLNE
  1. Biuro Podróży Dziupla Tropicieli Przygód zobowiązuje się edukować pracowników/kadry wypoczynku/pilota wycieczek na temat okoliczności wskazujących, że dziecko przebywające na imprezie szkolnej lub wypoczynkowej może być krzywdzone, oraz w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje.  
  2. Każdy pracownik przed dopuszczeniem do pracy jest zapoznany ze Standardami Ochrony Małoletnich, co zostaje przez niego potwierdzone złożeniem oświadczenia i zobowiązaniem do przestrzegania zasad i procedur zawartych w tym dokumencie.  
  3. Biuro Podróży Dziupla Tropicieli Przygód sporządza listę materiałów edukacyjnych i udostępnia je pracownikom zatrudnionym do pracy z dzieckiem, tak aby mieli możliwość szkolenia się w zakresie symptomów krzywdzenia oraz reagowania na krzywdzenie dziecka.  
  4. Biuro Podróży Dziupla Tropicieli Przygód wyznacza osobę spośród kadry wypoczynku zwaną dalej Koordynatorem odpowiedzialną za:  
  • Bezpieczeństwo w Internecie  
  • Ochronę dziecka  
  • Udzielenia wsparcia dziecku  
  • Omówienie z dziećmi uczestniczącymi w wypoczynku zasady bezpiecznych relacji dorosły-dziecko i dziecko-dziecko  
  • Nadzór nad prawidłowym stosowaniem Standardów Ochrony Małoletnich  
  • Składanie zawiadomień w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego  
  • Zabezpieczenie dowodów i przekazanie ich na wniosek odpowiednich służb w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa  
  • Opis każdej interwencji w dokumencie zwanym Rejestrem Interwencji.

 

  • 2 ZATRUDNIANIE DO PRACY Z DZIEĆMI 
  1. Każdy pracownik (kadra/pilot) zatrudniany przez Organizatora do prac związanych z edukacją, wypoczynkiem i opieką nad dziećmi sprawdzany jest w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.  
  2. Wszyscy pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi przed nawiązaniem stosunku pracy, przedstawiają zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przewidzianym przepisami ustawy.  
  3. Przed zatrudnieniem osoby związanej z opieką nad dziećmi Organizator ustala jej kwalifikacje i kompetencje do pracy z dziećmi, oraz wyklucza ryzyko wystąpienia z jej strony zagrożenia dla dobra i bezpieczeństwa dziecka.  
  4. Organizator pobiera od osoby zatrudnionej Oświadczenie o państwach zamieszkania w ciągu 20 ostatnich lat, innych niż Rzeczpospolita Polska, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.  
  5. W przypadku podpisania umów o współpracy z osobami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą, Organizator wymaga oświadczenia o poddaniu się weryfikacji, okazaniem do wglądu oświadczenia z KRK oraz wydruku z Krajowego Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
  6. W standardach ochrony uwzględnia się sytuację dzieci niepełnosprawnych, oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uczestniczących w obozach organizowanych przez firmę Dziupla Tropicieli Przygód. 

ROZDZIAŁ III  

ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI
 

  • 1 OGÓLNE ZASADY
  1. Kadra wypoczynku stosuje zasady bezpiecznych relacji dorosły-dziecko, dziecko-dziecko. Organizator zapoznaje rodziców/opiekunów dzieci uczestniczących w wypoczynku z zasadami bezpiecznych relacji przed rozpoczęciem realizacji wypoczynku. 
  2. Kadra zapoznaje dzieci z zasadami bezpiecznych relacji dorosły-dziecko oraz dziecko-dziecko na początku wypoczynku. 
  3. Zasady bezpiecznych relacji obowiązują wszystkich dorosłych, w tym kadrę i inne osoby mające kontakt z dziećmi, jeżeli ten kontakt odbywa się podczas wypoczynku. 

 

  • 2 ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI KADRA-DZIECKO
  1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez kadrę wypoczynku jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.  
  2. Kadra wypoczynku zobowiązuje się szanować różnorodność dzieci, niezależnie od ich płci, orientacji seksualnej, sprawności, statusu społecznego, etnicznego, kulturowego, religijnego czy światopoglądowego. 
  3. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.  
  4. Niedopuszczalne jest nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym.  
  5. Niedopuszczalne jest faworyzowanie dzieci. 
  6. Zakazane jest proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych lub substancji nielegalnych oraz używanie ich w obecności dzieci. 
  7. Kadra wypoczynku działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Organizatora wypoczynku, oraz swoich kompetencji.  
  8. Organizator wdraża procedury interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dziecka oraz ustala Koordynatora/osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielanie mu wsparcia. 
  • 3 ZASADY KONTAKTU FIZYCZNEGO KADRA-DZIECKO
  1. Kontakt fizyczny z dziećmi jest dozwolony tylko wtedy, gdy jest adekwatny do sytuacji, wieku i potrzeb dziecka. Pracownicy muszą kierować się profesjonalnym osądem i działać w najlepszym interesie uczestników, z poszanowaniem ich granic i zgody. 
  2. W trakcie treningów fizycznych, takich jak zajęcia z szermierki czy innych aktywności, kontakt fizyczny może być konieczny w celu skorygowania postawy, techniki lub zapewnienia bezpieczeństwa uczestników. 
  3. Instruktorzy zobowiązani są do wcześniejszego poinformowania uczestników o możliwościach kontaktu fizycznego w trakcie zajęć i uzyskania ich zgody na takie korekty. 
  4. Korekcja postawy powinna być zawsze szybka, celowa i minimalna – ograniczona do niezbędnych działań, takich jak ustawienie rąk, stóp lub ciała w odpowiedniej pozycji. Każda interwencja powinna odbywać się w sposób jasny i zrozumiały dla uczestnika. 

 

  • 4 BEZPIECZEŃSTWO ONLINE
  1. Korzystanie z urządzeń elektronicznych (telefonów, tabletów, laptopów) przez uczestników obozu powinno być zgodne z ustalonym regulaminem obozu. 
  2. Organizator zastrzega sobie prawo do ograniczenia dostępu do internetu. 
  3. Uczestnikom nie wolno udostępniać swojego urządzenia innym osobom bez nadzoru. 
  4. Kadra wypoczynku nie może używać swoich prywatnych kont w mediach społecznościowych do publikowania informacji związanych z pracą z dziećmi. 

 

  • 5 ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI DZIECKO-DZIECKO 
  1. Poszanowanie odmienności każdego uczestnika, niezależnie od jego cech osobistych czy poglądów. 
  2. Zakaz stosowania przemocy fizycznej, słownej lub psychicznej wobec innych uczestników. 
  3. Unikanie sytuacji wykluczania z zabaw i aktywności grupowych – każdy ma prawo czuć się częścią zespołu. 
  4. Uszanowanie prywatności innych (w pokojach, łazienkach, itp.) i nie używanie cudzych rzeczy bez pozwolenia. 
  5. Wszystkie zgłoszenia dotyczące łamania tych zasad przyjmują wychowawcy obozowi, którzy pomagają w ich rozwiązaniu. 

 

  • 6 ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PILOT WYCIECZEK-DZIECKO 

 

  1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pilota wycieczki jest działanie w poszanowaniu dobra dziecka.  
  2. Pilot wycieczek traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.  
  3. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.  
  4. Pilot wycieczek realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, zapisów Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących u Organizatora oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji pilotów wycieczek z dziećmi obowiązują przez cały czas trwania imprezy z uwzględnieniem zapisów SOM. 

ROZDZIAŁ IV 

 

  • 1 PROCEDURY INTERWENCJI W PRZYPADKU ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA DZIECKA
  1. Procedury interwencji mają na celu wspierać kadrę w realizowaniu prawnego i społecznego reagowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka.  
  2. Celem interwencji jest zatrzymanie krzywdzenia dziecka i zapewnienie mu bezpieczeństwa.  
  3. Członek kadry ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej w formie pisemnej i przekazanie jej Kierownikowi lub Organizatorowi.  
  4. W sytuacji, gdy dojdzie do ujawnienia krzywdzenia stanowiącego przestępstwo, Kierownik ma obowiązek zgłoszenia krzywdzenia do odpowiednich instytucji (policja, prokuratura lub sąd rodzinno-opiekuńczy). Przed złożeniem zgłoszenia należy poinformować o tej czynności opiekunów dziecka, którego dotyczy krzywdzenie.  
  5. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, którą załącza się do rejestru interwencji, prowadzonego przez Organizatora wypoczynku.  

 

  • 2 PLAN WSPARCIA
  1. Wobec dziecka poddawanemu krzywdzeniu należy opracować plan wsparcia, w tym:   
  • Sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia  
  • Wsparcie jakie Organizator wypoczynku zaoferuje dziecku  
  • Zalecenia dalszych działań, które należy podjąć w celu zadbania o dobrostan dziecka 

     2. W przypadku przemocy rówieśniczej, w stosunku do dziecka, które było sprawcą krzywdzenia, należy podjąć działania w formie planu naprawczego podczas wypoczynku.  

 

  • 3 ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA
  1. Organizator wypoczynku zapewnia standardy ochrony danych osobowych dzieci, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.  
  2. Organizator wypoczynku zapewnia ochronę wizerunku dziecka, kierując się odpowiedzialnością wobec utrwalenia, przetwarzania, używania i publikowania wizerunku dzieci.  
  3. Należy kierować się dobrem i godnością dziecka. Materiał zawierający wizerunek dziecka nie może być uwłaczający i obrażający je. 
  4. Zabronione jest ujawnianie jakichkolwiek informacji dotyczących dziecka (stanu jego zdrowia, sytuacji materialnej i prawnej).  
  5. Wszystkie podejrzenia w zakresie niewłaściwego rozpowszechniania wizerunku dzieci należy zgłaszać Kierownikowi lub Organizatorowi wypoczynku.  
  6. Przypadki utrwalenia wizerunku dziecka powinny być zgodne z obowiązującymi przepisami RODO, a zgody na publikację wizerunku poświadczone przez rodziców/opiekunów prawnych.
  • 4 JASNE PROCEDURY INFORMOWANIA RODZICÓW/OPIEKUNÓW
  1. W przypadku każdej interwencji dotyczącej krzywdzenia lub przemocy wobec małoletniego, rodzice/opiekunowie prawni są natychmiast informowani przez osobę odpowiedzialną. 
  2. W zależności od sytuacji, rodzice/opiekunowie prawni są informowani o podjętych działaniach w formie ustnej lub pisemnej. W przypadku incydentów wymagających natychmiastowej reakcji, powiadomienie odbywa się telefonicznie. 

RODZIAŁ V
 

  • 1 MONITORING STOSOWANIA SOM
  1. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich (SOM) jest wyznaczona przez Organizatora wypoczynku i odpowiada za wdrożenie i monitoring realizacji Standardów przez kadrę wypoczynku:  
  • Przeprowadza badania ankietowe wśród dzieci i kadry wypoczynku, których celem jest weryfikacja treści zapisów SOM  
  • Opracowuje i podsumowuje ankiety i sporządza raport monitoringu i przekuje Organizatorowi wypoczynku 

    2. Organizator wypoczynku zatwierdza ewentualne zmiany w zapisach SOM i upublicznia nową treść Standardów dostosowaną do aktualnych potrzeb.  

ROZDZIAŁ VI  

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
 

Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych ustawie z dnia 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych, ich przetwarzanie oraz wykorzystanie w celu informacji o usługach Dziupli Tropicieli Przygód 

  1. Zarówno Organizator jak i kadra wypoczynku/pilot wycieczek ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych i ich zabezpieczenia przez nieuprawnionym dostępem.  
  2. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie podmiotom i osobom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.  

ROZDZIAŁ VII  

PRZEPISY KOŃCOWE
 

  1. Standardy Ochrony małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.  
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, kadry wypoczynku, pilota wycieczek, dzieci i ich opiekunów poprzez upublicznienie treści na stronie internetowej Organizatora. 

NAPISZ DO NAS

IMIE NAZWISKO*(wymagane)